National Repository of Grey Literature 14 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Overview of the development of small and medium lauchers
Dítě, Radovan ; Petrásek, Miloslav (referee) ; Daněk, Vladimír (advisor)
This bachelor's thesis describes the development of small and medium vehicle launchers. The dissertation is divided into four main parts. The first part deals with basic principles of rocketry and types of rocket propulsion. The second chapter describes historical develop-ment of rocketry. The third part describes the development of small and medium vehicle launchers. And the last part is dedicated to the description of current states of small vehicle launchers.
Overview of launchers for manned flights
Šurkala, Martin ; Daniel, Miloš (referee) ; Daněk, Vladimír (advisor)
This Bachelor’s dissertation describes the development of rocket technology from its beginnings to space flight. The first section describes the basic principles of reactive propulsion and gives a brief description of the development of the first rockets. The following chapter describes the formation of modern astronautics as presented by leading scientists who were active in rocket technology during the early 20th century. The next part is focused on the German rocket program, which builds on the space programs of the USA and USSR (Russia). The last section describes rockets used by Europe, China and the private company SpaceX. This dissertation no only includes carriers used in the past but also carriers which are currently preparing for their first trip.
An overview of atmospheric carriers for launching satellites into Earth's orbit
Bačová, Alena ; Petrásek, Miloslav (referee) ; Daněk, Vladimír (advisor)
This bachelor´s thesis is dealing with an overview of aircrafts designed as a launch platform for an air launch of satellite into the low Earth orbit. The thesis is divided into four main parts. The first part describes main principles of reaction engine and its two types of engines. The second part provides an overview of aircrafts as launch platform in the USA. The third part deals with these launch platforms in the former SSSR. The fourth part is devoted to aircrafts as launch platform in the Europe.
Overview of current spaceships
Špačková, Jana ; Daněk, Vladimír (referee) ; Zikmund, Pavel (advisor)
Target of this work is to create an overview of commonly used and in this time developed transports used for carrying payload to space and comparing these transportation means. First part of the work is divided into three sections, rockets reaching the Earth’s orbit, rockets flying bellow it and other means of space transport. These sections are further sorted by states and its stage of development they are currently in. Second part of the work is focused on comparing previously described transports from the perspective of safety, power and also costs needed for running and manufacturing them. In the end there are results from the comparing section of this work and comments on the probable path of the near future development of the space transportation.
Magnetorheological Strut for Vibration Isolation System of Space Launcher
Macháček, Ondřej ; Borin, Dmitry (referee) ; dr hab. inż. Janusz Gołdasz, prof. PK (referee) ; Mazůrek, Ivan (advisor)
Práce se zabývá návrhem magnetoreologické (MR) vzpěry vibroizolačního systému (VIS) pro kosmický nosič. V rešeršní části jsou popsány vybrané VIS a vzpěry těchto systémů, které byly v kosmických nosičích využity v minulosti. Každá z těchto vzpěr obsahující kapalinu byla těsněna pomocí statických těsnění a pružných vlnovců vyrobených z oceli. Důkladněji byla analyzována vzpěra pasivního systému VIS s označením ELVIS, jehož konstrukce se stala inspirací pro tuto práci. Jedná se o tříparametrický systém, v němž je tlumič uložen na pružině, jejíž tuhost přibližně odpovídá objemové tuhosti vlnovců respektive jejímu průmětu do axiálního směru (pressure thrust stiffness). V práci je představena metodika pro stanovení “pressure thrust stiffness” na základě geometrie vlnovce a také uvedeny parametry vlnovce díky kterým je možné měnit poměr mezi axiální a “pressure thrust stiffness” vlnovce. Tento poměr ovlivňuje v dané koncepci vzpěry její dynamické chování a tím i chování celého VIS. Pro predikci dynamického chování vzpěry byl vytvořen multi-body model VIS založeného na Stewartově plošině a detailnější model jediné vzpěry. Simulace provedené v tomto modelu odhalily parametry, které mají vliv na výkonost tlumiče ve VIS: časová odezva a dynamický rozsah. Díky modelu byl určen rozsah těchto parametrů, ve kterých bude zaručena efektivní funkce vzpěry ve VIS, konkrétně: časová odezva: 0-5ms, dynamický rozsah: 5-10. Před finálním návrhem vzpěry byla sestrojena vzpěra experimentální vzpěra, jejíž parametry byly přesně naměřeny a využity pro verifikaci jednotlivých modelů. Poznatky získané během experimentů byly využity při návrhu finální vzpěry. Jeden z nejdůležitějších poznatků byla nutnost náhrady feritového magnetického obvodu s ohledem na jeho křehkost. Proto byl odvozen tvarový přístup k navrhování rychlých magnetických obvodů z oceli s využitím 3D tisku, který byl následně patentován. Navržená vzpěra obsahuje magnetoreologický ventil jehož odezva je predikována na 1.2 ms a dynamický rozsah 10. V závěru práce je představena metodika, díky které byla vzpěra navržena.
Steward Platform for Vibration and Shock Isolation
Švábík, Roman ; Klapka, Milan (referee) ; Mazůrek, Ivan (advisor)
The Bachelor thesis deals with engineering design of a test stand used particularly for testing of vibroisolation properties of Stewart plaform of space launch vehicle. The thesis contains a brief summary of vibroisolation systems, construction requirements for a test stand, design of construction variations and the drawing documentation.
Reusable launcher flight mission
Metelka, Dominik ; Daněk, Vladimír (referee) ; Zikmund, Pavel (advisor)
Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí, které jsou také hlavní cíle. Cílem první části je popis mise vícenásobně použitelného prvního stupně nosné rakety. V této části je nejdříve přiblíženo téma znovupoužitelných kosmických systémů a jejich vývoj do současné doby. Hlavně jsou však v této části popsány operačně používané vícenásobně použitelné nosné rakety, kde u každé z nich je poté popsána jejich letecká mise. Dále jsou zmíněny některé důležité nosné rakety ve vývoji a také jaké jsou způsoby návratu prvního stupně. Druhá část je praktická a cílem je návrh mise návratu prvního stupně nosné rakety na zemi. Pro výpočty byly zvoleny parametry podle současné rakety Falcon 9, ze kterých byla analyticky vypočtena finální rychlost a výška, ve které se první stupeň oddělí od zbytku rakety. Pro návrat a celkový let byl pomocí programu MATLAB napsán skript, který vypočítal a vykreslil potřebné parametry a charakteristiky. Díky tomu bylo také zjištěno, v jaké výšce bude potřeba znovu zažehnout motory, aby první stupeň bezpečně přistál na zemi.
Reusable launcher flight mission
Metelka, Dominik ; Daněk, Vladimír (referee) ; Zikmund, Pavel (advisor)
Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí, které jsou také hlavní cíle. Cílem první části je popis mise vícenásobně použitelného prvního stupně nosné rakety. V této části je nejdříve přiblíženo téma znovupoužitelných kosmických systémů a jejich vývoj do současné doby. Hlavně jsou však v této části popsány operačně používané vícenásobně použitelné nosné rakety, kde u každé z nich je poté popsána jejich letecká mise. Dále jsou zmíněny některé důležité nosné rakety ve vývoji a také jaké jsou způsoby návratu prvního stupně. Druhá část je praktická a cílem je návrh mise návratu prvního stupně nosné rakety na zemi. Pro výpočty byly zvoleny parametry podle současné rakety Falcon 9, ze kterých byla analyticky vypočtena finální rychlost a výška, ve které se první stupeň oddělí od zbytku rakety. Pro návrat a celkový let byl pomocí programu MATLAB napsán skript, který vypočítal a vykreslil potřebné parametry a charakteristiky. Díky tomu bylo také zjištěno, v jaké výšce bude potřeba znovu zažehnout motory, aby první stupeň bezpečně přistál na zemi.
An overview of atmospheric carriers for launching satellites into Earth's orbit
Bačová, Alena ; Petrásek, Miloslav (referee) ; Daněk, Vladimír (advisor)
This bachelor´s thesis is dealing with an overview of aircrafts designed as a launch platform for an air launch of satellite into the low Earth orbit. The thesis is divided into four main parts. The first part describes main principles of reaction engine and its two types of engines. The second part provides an overview of aircrafts as launch platform in the USA. The third part deals with these launch platforms in the former SSSR. The fourth part is devoted to aircrafts as launch platform in the Europe.
Magnetorheological Strut for Vibration Isolation System of Space Launcher
Macháček, Ondřej ; Borin, Dmitry (referee) ; dr hab. inż. Janusz Gołdasz, prof. PK (referee) ; Mazůrek, Ivan (advisor)
Práce se zabývá návrhem magnetoreologické (MR) vzpěry vibroizolačního systému (VIS) pro kosmický nosič. V rešeršní části jsou popsány vybrané VIS a vzpěry těchto systémů, které byly v kosmických nosičích využity v minulosti. Každá z těchto vzpěr obsahující kapalinu byla těsněna pomocí statických těsnění a pružných vlnovců vyrobených z oceli. Důkladněji byla analyzována vzpěra pasivního systému VIS s označením ELVIS, jehož konstrukce se stala inspirací pro tuto práci. Jedná se o tříparametrický systém, v němž je tlumič uložen na pružině, jejíž tuhost přibližně odpovídá objemové tuhosti vlnovců respektive jejímu průmětu do axiálního směru (pressure thrust stiffness). V práci je představena metodika pro stanovení “pressure thrust stiffness” na základě geometrie vlnovce a také uvedeny parametry vlnovce díky kterým je možné měnit poměr mezi axiální a “pressure thrust stiffness” vlnovce. Tento poměr ovlivňuje v dané koncepci vzpěry její dynamické chování a tím i chování celého VIS. Pro predikci dynamického chování vzpěry byl vytvořen multi-body model VIS založeného na Stewartově plošině a detailnější model jediné vzpěry. Simulace provedené v tomto modelu odhalily parametry, které mají vliv na výkonost tlumiče ve VIS: časová odezva a dynamický rozsah. Díky modelu byl určen rozsah těchto parametrů, ve kterých bude zaručena efektivní funkce vzpěry ve VIS, konkrétně: časová odezva: 0-5ms, dynamický rozsah: 5-10. Před finálním návrhem vzpěry byla sestrojena vzpěra experimentální vzpěra, jejíž parametry byly přesně naměřeny a využity pro verifikaci jednotlivých modelů. Poznatky získané během experimentů byly využity při návrhu finální vzpěry. Jeden z nejdůležitějších poznatků byla nutnost náhrady feritového magnetického obvodu s ohledem na jeho křehkost. Proto byl odvozen tvarový přístup k navrhování rychlých magnetických obvodů z oceli s využitím 3D tisku, který byl následně patentován. Navržená vzpěra obsahuje magnetoreologický ventil jehož odezva je predikována na 1.2 ms a dynamický rozsah 10. V závěru práce je představena metodika, díky které byla vzpěra navržena.

National Repository of Grey Literature : 14 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.